BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
t;

Saturday, October 13, 2012

Assalamualaikum wrt. wbt. dan Salam Sejahtera

macam mana pagi nie? ada makan sarapan x? apa hidangan sarapan korang? aku macam biasa laaa, shake jee.. arini aku makan SHAKE perisa cappucino.. aku tak berapa gemar kopi, tapi kalau cappucino or mocha memang layan abiz.. walau camna pown, i like SHAKE chocolate flavoured the most.. :)

bagi yang tak amik sarapan tuu, kenapa tak sarap? tak sempat? takde selera? isk3 (geleng kepala) tak boleh macam tuuu.. sarapan nie memang penting sangat2 tau.. kalau tak cukup masa, makan sarapan yang paling mudah.. contohnya SHAKE, boleh siap dalam 2-5minit je.. :D

ada orang cakap, kalau makan sarapan nie, pown boleh kurus tau.. tau kenapa? sebabnya, kalau kita sarapan, untuk lunch kita takkan terlalu lapar, so kita takkan amik makanan yang berlebihan.. ingat tak yang kita kena 'MAKAN SEBELUM LAPAR, BERHENTI SEBELUM KENYANG'...

untuk pengetahuan korang, bila kita bangun dari tidur, aras glukosa dalam darah kita agak rendah, sebab kita tak makan dalam jangkamasa 8-10jam, waktu kita tidur tuu.. so, dengan amik sarapan, kita akan menyediakan badan dan minda kita dengan tenaga untuk start aritu!

tapi, pemilihan hidangan untuk sarapan kita tuu pown penting tau.. kita sepatutnya tak amik makanan yang berat dan dalam kuantiti yang banyak untuk sarapan sebab sarapan nie sekadar untuk pencetus tenaga je.. sebolehnya, biar makanan yang simple, tapi mengandungi banyak khasiat dan zat..

 untuk lebih maklumat, refer la kat sini2..
  • http://www.ikim.gov.my/v5/index.php?lg=1&opt=com_article&grp=2&sec=&key=2459&cmd=resetall
  • http://mediczagazig3.blogspot.com/2009/12/kepentingan-sarapan.html
  • http://anizyn.blogspot.com/2009/03/kepentingan-sarapan.html
  • http://anizyn.blogspot.com/2010/10/kepentingan-sarapan-mulakan-hari-anda.html
  • http://amekaw.com/2012/01/kepentingan-sarapan-pagi/
  • http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Taksarapan_mindatumpul_/Article/index_html
untuk dapatkan sarapan yang mudah tapi penuh khasiat, contact me! :)

Thanks 4 reading this entry..! :)

0 Comments:

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...