BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
t;

Tuesday, October 23, 2012

Assalamualaikum wrt. wbt. dan Salam Sejahtera

visceral fat atau lemak abdomen nie adalah sejenis lemak yang berkumpul dekat bahagian perut dan organ2 dalaman yang penting.. visceral fat dengan lemak yang bawah kulit tuu sangat berbeza tau, lemak tuu kita panggil subcutaneous fat..semua orang ada visceral fat nie, cuma bezanya banyak mana jah.. selalunya orang yang apple shaped nie ada banyak visceral fat tau.. kalau banyak visceral fat, kita terdedah pada banyak jenis penyakit kronik..


macamana kandungan visceral fat boleh bertambah?

normally, kandungan visceral fat kita boleh meningkat kalau kita nie suka hentam keromo je makan, or menjalani kehidupan yang kurang aktif or selalu kurang tidur or kehidupan yang selalu stress.. 


macamana nak kurangkan kandungan visceral fat?

makanan yang kita kena kurangkan amik adalah makanan yang high fat dan high sugar.. atau dengan kata laen, air manis xpayah amik sangat laa.. :) 

fokuskan pengambilan makanan macam buah-buahan dan sayur-sayuran dan elakkan makanan yang mengandungi lemak tepu macam marjerin.. baek gunakan monosaturated cooking oil je untuk memasak.. at least, lemak daripada minyak tuu boleh jugak digunakan sebagai tenaga tak disimpan..

bersenam memang selalu jadik key word untuk gaya hidup yang sihat kan? kalau kita bersenam secara gerila, kita akan berjaya kurangkan kandungan visceral fat kita.. tapi, kalau senaman yang biasa2 saja, sekurang-kurangnya kita mampu maintainkan kandungan visceral fat tuu.. bagus apa?

tapi, pengkaji kesihatan mencadangkan kita bwat aerobic exercise, at least for 3o minutes, 4 times a week.. senaman2 laen boleh membina otot kat bahagian tertentu, tapi visceral fat akan tetap maintain je kat situ.. alaaa, aerobic exercise nie takde la susah mana pown.. berjoging kew, berjalan kew da dikira ok.. kesan dia mungkin lambat, tapi cara nie laa yang paling efektif untuk buang visceral fat..

untuk pengetahuan korang kan, merokok pown antara penyumbang pada pertambahan visceral fat tau.. so, hentikanla merokok nie..

tidur cukup pown penting jugak.. pernah dengar tak orang cakap, kalau nak kurus, tidur la secukupnya..

stress sebagai salah satu faktor pertambahan visceral fat, kena laa dikawal.. macam mana? antara kaedah yang paling mudah, jangan laa tinggalkan solat.. memang mustahil seseorang tuu tak stress dalam hidup dia.. tapi, kalau kita dekat dengan ALLAH, kita akan selalu rasa tenang kan?


kesan visceral fat pada kesihatan

orang yang ada kandungan visceral fat yang tinggi nie selalunya ada banyak jenis penyakit.. kenapa? sebab visceral fat kan berkumpul dekat organ dalaman kita.. so, dia akan menghalang organ kita nak bekerja dengan baek.. visceral nie berkumpul dekat organ2 penting, makanya dia akan kacau jugak pengaliran darah kita, salur darah yang bawak darah dari satu organ ke organ yang laen..

visceral fat boleh menyumbang pada penyakit2 nie:
  • tekanan darah tinggi
  • dementia
  • kardiovaskular
  • ketidakstabilan hormon
  • diabetes
 
references

Saturday, October 20, 2012

Assalamualaikum wrt. wbt. dan Salam Sejahtera

arini aku da abiz dua test serentak.. bunyik macam hebat je kan? tapi sebenarnya takde la hebat mana pown kejayaan aku menghabiskan tests tuuu.. wuwuwu.. T^T

orang kata, kisah yang kurang gembira nie jangan dikenang.. so, jom aku nak cerita pasai kisah gembira arini.. weeehuuu...

lepas abiz tecs (my second test), aku ke stadium... nk berjumpa dengan faizul, si pakwe syakima, nak amik barang.. rupa2nya dekat stadium nie ada karnival jom sihat.. langsung aku tak engat! dan ada pulak booth herbalife dekat situ..

teringat waktu pesta konvo semester lepas.. puas aku dengan inas pusing satu tapak pesta konvo tuu semata2 nak carik booth herbalife, rupa2nya dia tutup.. gilak takde rezeki malam tuu..

makanya arini aku pown ajak la inas p bwat body scanning.. sekali dengan aku bwat.. hewhewhew

kesihatan inas ok2 aje, di tahap medium, tapi dia masih perlu tingkatkan kesihatan dia laaa.. tambah2 pulak dia selalu sakit kepala dan ada resdung, memang ptot amik herbalife nie.. kihkihkih

aku pulak, tak semena2 da turun berat badan you! hahaha.. hepi gilak! bayangkanla, kalau sebelum nie berat aku dalam range 56-58kg, td ak timbang 51kg! takde point2 tau.. tergezut gilak.. sebab kadang2 aku nie kurang berdisiplin sangat bab makan2 nie.. hihihi

tak sabar rasanya nak balik umah.. agak2 ada perubahan tak kat diri aku actually eh? mana la nak tau, aku je yang tak sedar kaan.. tak abiz2 dok rasa macam diri gemuk.. da macam anoreksia da.. huhuhu

tapi, kalau bab muka, memang tak dapat nak dinafikanlaaa.. sebab muka aku semakin elok daripada sebelum nie, jerawat da kurang nak tumbuh2, cumanya bila da nak dekat period tuu, hormon tak stabil.. mungkin belum cukup g hormon degil nie nak berubah..

arini memandangkan mood aku baek, aku share sketla, pic aku sebelum dan selepas.. :)

yang nie fokusnya daripada gemuk jadik kurus la.. gilak aku xsangka aku gemok jugak time aku gemok.. erk ayat apa nie?

yang nie plak fokusnya pasai muka aku.. nampak tak jerawat+parut kat dagu sebelum tuu? tuu tak kira yang tersembunyi bawah jungle hat lagik.. tapi, yang betul2 sebelum aku consume herbalife lagik la teruk, rasa cam nk tonyoh muka dengan kertas pasir je.. malangnya takde gambar..

best kan makan herbalife? macam aku nak kurang resdung, muka pown cantek, badan semakin ringan.. orang laen nak kuruskan badan, sekali dengan kesihatan pown improve.. nak cuba herbalife tak? pm me now.. :)

Thanks 4 reading this entry..! :)

Thursday, October 18, 2012

Assalamualaikum wrt. wbt. dan Salam Sejahtera

arini aku da mulakan satu lagi langkah dalam herbalife nie.. apa yang aku bwat? aku bwat satu page, di mana aku dapat post semua benda berkenaan herbalife.. 

sebelum aku juin keluarga herbalife nie, aku rasa annoyed gilak bila tengok orang post pasai herbalife kat facebook.. rasa semak sangat home aku.. waktu tuu memang tak amik endah langsung.. baek kew buruk kew herbalife tuu.. yang aku tau, orang yang post kat facebook nie macam fanatik sangat..

bila aku juin keluarga herbalife, barula aku sedar kenapa diorang post pasai herbalife kat facebook.. sebabnya, diorang nak berkongsi pasai herbalife dengan orang ramai.. tapi, hati aku kuat menegah aku post pasai herbalife nie kat facebook..

walau sebaik mana pown niat kita, tak semua orang tau niat kita tuu.. macam2 tafsiran orang bwat, dan aku pown rasa berat sangat nak post kat facebook, tambah2 bila mengenangkan ada manusia spesis aku lagi kat luar sana..

tapi, aku tak boleh tamak.. kebaikan herbalife aku kena kongsi bersama.. aku pown nak rasa apa yg upline aku rasa bila diorang boleh bawak kebaikan pada hidup seseorang.. aku pown nak orang laen sihat.. yang paling penting, aku nak mama ngan abah pown sihat.. so, i have to earn some money, so that I can buy herbalife for them too.. I need to have courage..

makanya, aku pown decide untuk create a page kat facebook.. sememangnya aku tetap post kat facebook pasai herbalife.. tapi, sekurang2nya, hanya orang yang nak tau pasai herbalife je yang akan baca post aku.. aku berharap sangat tindakan aku tak mengannoyedkan sesapa.. 

yang taknak tau pasai herbalife tuu, memang rugi.. semuga atie diorang pown terbuka macam aku.. atau mungkin diorang dapat kawal pemakanan dan kesihatan diorang kan, sebab tuu diorang tak perlukan herbalife.. anda pulak macam mana? anda tak perlukan herbalife jugak kew? :)

p/s : please do like my page on facebook.. https://www.facebook.com/HerbalifeNutrition4u :D

Thanks 4 reading this entry..! :)

Saturday, October 13, 2012

Assalamualaikum wrt. wbt. dan Salam Sejahtera

macam mana pagi nie? ada makan sarapan x? apa hidangan sarapan korang? aku macam biasa laaa, shake jee.. arini aku makan SHAKE perisa cappucino.. aku tak berapa gemar kopi, tapi kalau cappucino or mocha memang layan abiz.. walau camna pown, i like SHAKE chocolate flavoured the most.. :)

bagi yang tak amik sarapan tuu, kenapa tak sarap? tak sempat? takde selera? isk3 (geleng kepala) tak boleh macam tuuu.. sarapan nie memang penting sangat2 tau.. kalau tak cukup masa, makan sarapan yang paling mudah.. contohnya SHAKE, boleh siap dalam 2-5minit je.. :D

ada orang cakap, kalau makan sarapan nie, pown boleh kurus tau.. tau kenapa? sebabnya, kalau kita sarapan, untuk lunch kita takkan terlalu lapar, so kita takkan amik makanan yang berlebihan.. ingat tak yang kita kena 'MAKAN SEBELUM LAPAR, BERHENTI SEBELUM KENYANG'...

untuk pengetahuan korang, bila kita bangun dari tidur, aras glukosa dalam darah kita agak rendah, sebab kita tak makan dalam jangkamasa 8-10jam, waktu kita tidur tuu.. so, dengan amik sarapan, kita akan menyediakan badan dan minda kita dengan tenaga untuk start aritu!

tapi, pemilihan hidangan untuk sarapan kita tuu pown penting tau.. kita sepatutnya tak amik makanan yang berat dan dalam kuantiti yang banyak untuk sarapan sebab sarapan nie sekadar untuk pencetus tenaga je.. sebolehnya, biar makanan yang simple, tapi mengandungi banyak khasiat dan zat..

 untuk lebih maklumat, refer la kat sini2..
  • http://www.ikim.gov.my/v5/index.php?lg=1&opt=com_article&grp=2&sec=&key=2459&cmd=resetall
  • http://mediczagazig3.blogspot.com/2009/12/kepentingan-sarapan.html
  • http://anizyn.blogspot.com/2009/03/kepentingan-sarapan.html
  • http://anizyn.blogspot.com/2010/10/kepentingan-sarapan-mulakan-hari-anda.html
  • http://amekaw.com/2012/01/kepentingan-sarapan-pagi/
  • http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Taksarapan_mindatumpul_/Article/index_html
untuk dapatkan sarapan yang mudah tapi penuh khasiat, contact me! :)

Thanks 4 reading this entry..! :)

Assalamualaikum wrt. wbt. dan Salam Sejahtera

time aku tengah berblogwalking, aku terjumpa segmen nie.. saja buhsan2, so aku pown decide nak juin jugak! heeeeeeeee

test
segmen nie dianjurkan oleh tuan tanah kertaswarnamerah.blogspot.com nie untuk carik senarai bloglist.. aku rasa macam aku nie takde dalam senarai bloglist mana2 blog.. tuu yang aku rasa macam nak juin tuu.. almaklumla, baru terhegeh2 nak aktif dalam blogging kan?

segmen nie ada hadiah jugak tau!

Saguhati untuk Top Referrer dan Entry Ringkas Terbaik
Top Referrer = RM5 - 1 Pemenang
Entry Ringkas Terbaik = RM10 - 1 Pemenang
 
untuk juin segmen nie, aku bwat satu entry pasai segmen nie laaa kan.. aku follow dan komen url entry nie kat entry segmen tuu.. kalau nak jadik top referrer, kena la promot segmen nie..
 
korang berminat tak? bwat la jugak apa yang aku bwat nie! 
 
tarikh tutupnya hari isnin nie, memang da tak lama da.. so, bolehla cepat2 juin jugak.. :D
 
Thanks 4 reading this entry..! :)

Friday, October 5, 2012

Assalamualaikum wrt. wbt. dan Salam Sejahtera

pernah dengar info nie x? 


waktu mula2 aku consume herbalife, kak kirah upline aku pown ada pesan benda yang sama.. 'minom banyak air untuk buang lemak, lagi banyak kencing, lagi cepat kurus'.. aku waktu tuu rasa macam pelik gilak.. seriusly? kalau banyak kencing, boleh kurus? sebab aku memang ada masalah kerap kencing pown.. mungkin sebab tuu aku tak gemok melampau even aku kuat makan kowt? HAHAHA

so, untuk hilangkan tanda tanya dalam atie aku nie, aku pown bwat la research sket.. nie aku punya findings.. acecece... macam bwat psm pulak kaaan..

dari blog kamila, aku da paham kenapa kak kirah cakap minom air banyak+kencing kuat, boleh buang banyak lemak.. 

shake herbalife nie kan, sangatla rendah kalorinya.. bila kita kurang amik kalori, badan kita akan pecahkan lemak (triglycerides) untuk jana tenaga.. pastu, triglycerides nie akan pecah kepada dua komponen, glycerol dan fatty acids.. dua2 komponen nie akan diserap ke hati, buah pinggang dan otot..   proses kimia yang jana tenaga nie akan hasilkan air dan karbon dioksida yang dikeluarkan melalui sistem perkumuhan kita.. haaaa.. ada kaitan kan?

dari blog kerengga nie plak, dia jelaskan kebaikan minom banyak air untuk orang yang nak kuruskan badan.. air kosong nie mampu meningkatkan kadar metabolisme kita tau.. kadang2, otak kita konfius samada kita lapar or dahaga, mostly akan lebih cenderung untuk makan daripada minum, padahal lepas minum pown kita boleh rasa kenyang.. tambah pulak kan, air nie takde kalori, kalau kita makan plak, nak plak kita kira kalori kan? :P

tapi, adalah penting untuk tidak tak makan jugak.. bila kita terlalu kurang makan, badan kita akan kurangkan kadar metabolisme kita.. even kita da makan banyak balik pown, susah untuk tinggikan kadar metabolisme kita tuu.. 
p/s : teamix boleh tingkatkan kadar metabolisme.. dengan consume herbalife, tak halang seseorang tuu daripada makan.. :D

then, adalah perlu ditekankan yang air manis tak termasok dalam kategori air yang kita kena minum banyak tuu.. why? air manis mengandungi kalori yang tidak diperlukan oleh badan.. so, banyak minom air kosong, kurang minom air manis!

bila cakap pasai minom banyak air nie kan, orang selalu tanya, 'tak kembong perot kew?'.. sebenarnya tak.. sebab, badan kita automatically akan buang air yang berlebihan.. malah, kembong perot tuu adalah simptom retensi tau.. retensi air tuu maksudnya dehidrasi..

minom banyak air kosong nie, banyak faedahnya.. bukan setakat kurus, boleh improve kesihatan, kuat daya ingatan, fokus, cerdas otak.. so, jom kita berkempen minom banyak air kosong! :D

Thanks 4 reading this entry..! :)

Monday, October 1, 2012

Assalamualaikum wrt. wbt. dan Salam Sejahtera

as for now, da enam bulan aku consume HERBALIFE.. tapi, tak dapatkan aku nafikan, aku kurang berdisiplin waktu consume herbalife nie.. dua minggu lepas aku consume herbalife, aku kena extend practical training and have to stay with my brother.. aku seboleh mungkin memang taknak family aku tau aku makan herbalife.. bukannya apa, aku takmo dapat penentangan daripada diorang.. biarlah aku dapatkan result dulu, baru aku yakinkan diorang.. 

so, selama seminggu aku kat umah abang aku, aku jarang la consume herbalife.. sebab, abang aku selalu sumbat aku dengan makanan.. hahaha.. biasalah,'aku kan adik'.. dah la menumpang umah orang, tiba2 nak bwat kepala, sangatla tidak comel ok.. maka, aku pown pasrah jela disumbat dengan makanan..

bila aku da masok UTM pulak, ak seboleh consume herbalife sedisiplin mungkin.. kalau breakfast 2 memang aku tak tinggal la kan herbalife nie.. malangnya, kawan2 aku nie da rindu aku sangat2, selalu ajak aku makan, dan aku xsampai atie nak tolak.. wuwuwu

so, what is my progress?
as I never leave my nutrition breakfast, my weight maintained at 53kg! aku bersyukur sangat2 la kan berat aku tak naek, sebab aku makan banyak sangat.. serius tak tipu!

that's all for now.. berminat untuk consume herbalife? pm me now! :)


Thanks 4 reading this entry..! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...